Untuk Sumbangan No. Akaun Bank Islam : 130-260-1004-2403

Wednesday 20 June 2012

Pop Korea 'takluk' remaja Malaysia

 SEJAK awal petang, ratusan anak muda tidak henti-henti memasuki sebuah dewan di tengah-tengah ibu kota Kuala Lumpur. 

Tepat jam 8.30 malam, alunan muzik rancak mula bergema di seluruh dewan. Aliran muzik yang dikenali sebagai Korea Pop atau K-Pop menyebabkan isi dewan bagaikan hidup. 

Ratusan anak remaja tadi mula bertepuk tangan dan menjerit nama anggota dalam kumpulan Bing Bang VIP (BBVIP) yang menjadi kesayangan mereka. 

Bahkan, walaupun tidak memahami bahasa Korea, hampir kebanyakan peminat fanatik kumpulan K-Pop itu boleh mendendangkan bersama lagu-lagu yang diperdengarkan. 

Namun, peliknya 'konsert' pada malam itu, kelibat anggota BBVIP iaitu G-Dragon, T.O.P, Taeyang, Daesung dan Seungri tidak pula kelihatan di atas pentas. 

Berbeza daripada konsert biasa, rupa-rupanya 'konsert istimewa' itu merupakan tayangan di skrin putih konsert terbaharu kumpulan berkenaan di Korea. 

"Ketika tayangan berlangsung, kami bayangkan suasana ketika itu seperti menghadiri konsert sebenar. Kami akan menyanyi, menjerit, bersorak dan menangis bersama-sama. Tapi setiap tayangan dikenakan bayaran. Bagaimanapun bayaran tersebut akan disumbangkan ke pusat kebajikan yang terpilih," kata Zaty Aziz, 25, salah seorang peminat fanatik kumpulan berkenaan. 

Jika anda tertanya, mengapa atau bagaimana sebuah konsert yang hanya memaparkan kumpulan K-Pop di layar skrin putih boleh mengumpulkan ratusan penonton, jawapannya adalah obsesi anak muda terhadap aliran muzik itu telah mewujudkan sebuah jaringan dipanggil komuniti K-Pop. 

Komuniti K-Pop di Malaysia sebenarnya mengumpulkan puluhan ribu peminat yang digerakkan terutamanya menerusi medium jaringan sosial seperti blog, Facebook dan Twitter. 

Peminat fanatik itu biasanya dipecahkan mengikut kumpulan yang digemari. 

Bagaimanapun, kebiasaannya peminat K-Pop di Malaysia tetap saling mengenali kerana saling berhubungan di internet atau menghadiri aktiviti yang dianjurkan seperti tayangan konsert atau jualan. 

Zaty contohnya merupakan moderator kelab peminat kumpulan BBVIP dan 2NE1. 

"Bak kata orang dari mata jatuh ke hati. Genre muzik dan gaya penampilan yang dimainkan kumpulan BBVIP sedap didengar dan berbeza daripada muzik yang biasa terdapat di negara ini," katanya yang pernah ke Korea untuk menonton persembahan konsert BBVIP itu. 
 SEKUMPULAN anak muda yang meminati aliran muzik K-Pop yang membentuk satu komuniti unik dalam kalangan remaja. 

Bercerita lanjut mengenai aktiviti komuniti peminat BBVIP, anak jati Kuala Lumpur itu memberitahu, selain tayangan DVD konsert kumpulan tersebut yang tidak dijual di Malaysia, mereka juga membuat sesi jualan produk. 

"Atas permintaan kawan-kawan saya turut berniaga koleksi barangan artis K-Pop. 

"Malah, oleh kerana terlalu meminati dengan K-Pop kami banyak mengenali budaya Korea. Saya sendiri mempelajari bahasa dan tulisan Korea," katanya. 

Dari cafe ke laman sosial 

Mengimbau kembali mekarnya komuniti K-Pop, seorang lagi peminat tegar aliran muzik itu, Iza Yanti Muhammad, 27, memberitahu, komuniti K-Pop secara umumnya mula hangat diperkatakan dari kedai-kedai kopi sehingga ke laman web sosial sejak tahun 2008. 

Sebelum itu, peminat K-Pop hanya bergerak secara individu dan dalam kumpulan kecil, namun sejak tahun 2009 ditambah pula dengan kehadiran laman sosial Facebook, Twitter dan Tagged ia memeriahkan lagi fenomena K-Pop di negara ini. 

"Dengan kewujudan media baharu, pengaruh K-Pop makin cepat menular ke seluruh benua sehingga sebahagian bakat dari negara berkenaan sudah melangkah lebih jauh hingga ke Amerika Syarikat dan Eropah," ujarnya. 

Seperti penyanyi Rain dan Wonder Girls yang sudah mula memahat nama mereka di persada seni muzik Amerika Syarikat. 

"Di Malaysia, semuanya bermula ketika artis berkumpulan Super Junior yang mendapat pengiktirafan antarabangsa menerusi single terbaik mereka Sorry, Sorry pada tahun 2009. Bahkan, mereka sudah mengadakan konsert pertama mereka di sini. 

"Selain itu ditambah pula dengan penubuhan kelab peminat mereka yang diberi nama ELF atau Ever Lasting Friends, maka kemuncak kegilaan K-Pop mula membuak-buak," katanya yang merupakan seorang jurutera di sebuah syarikat swasta. 

Bagaimanapun, terdapat perbezaan di antara peminat K-Pop di Malaysia dan di Korea. 

"Di Korea, kebanyakan ahli kelab peminatnya adalah peminat tegar seseorang artis solo atau berkumpulan, malah mereka tidak bergaul dengan peminat artis lain. Peminat tegar K-Pop Korea bersifat mempertahankan artis pujaan mereka sehingga kadang-kadang mencetuskan pergaduhan. 

"Namun, sebaliknya berlaku di negara ini. Majoriti peminat muzik K-Pop meminati lebih daripada satu artis. Pendek kata kami meminati muzik mereka dan konsep persembahan yang dibawa artis tersebut," kata Iza lagi. 
K-Pop diundang dari korea semasa himpunan belia di Putrajaya yang lalu. 
K-Pop Indonesia. 

SUPER JUNIOR antara kumpulan K-Pop dari Korea yang menjadi kegilaan ramai remaja. 

Salah seorang peminat artis Korea yang dikenali sebagai kumpulan Shinee, Atiq Jalil, 22, memberitahu, kebanyakan peminat K-Pop pada mulanya bergerak secara individu, sebelum membentuk satu komuniti tersendiri yang menggalakkan aktiviti lebih harmoni. 

"Artis K-Pop ini ada pecahan kumpulan mereka seperti Wonder Girls, SHINee, Beast, Girls Generation, 2NE1, 4minute dan banyak lagi. Setiap kumpulan ini ada komuniti peminat mereka tersendiri. 

"Selain meminati artis K-Pop dan koleksi terpilih artis masing-masing, komuniti kami turut melakukan aktiviti kemasyarakatan bagi mengeratkan hubungan di antara kami," kata pengendali laman web kelab peminat SHINee World Malaysia itu. 

Jika sesetengah individu kurang gemar dengan obsesi anak muda terhadap dunia K-Pop, namun Rachel Liew Lai Ka, 19, berkata, tindakannya mengikuti aktiviti komuniti K-Pop itu digalakkan ibu bapanya. 

"Bagi mereka ia merupakan satu aktiviti positif untuk diri saya sebagai seorang remaja. 

"Saya dapat berhibur secara positif selain meluaskan rangkaian komuniti yang dapat memberi sokongan kepada saya. 

"Ia adalah lebih baik daripada saya terjebak dengan aktiviti yang membuang masa, apatah lagi jenayah atau dadah," ujarnya. 

No comments:

Post a Comment