Untuk Sumbangan No. Akaun Bank Islam : 130-260-1004-2403

Friday 8 June 2012

Bernikah masa tengah sekolah


Saya cuba bayangkan suasana masa saya sekolah tingkatan 5 dulu, masa nak ambil SPM. Dulu tak adalah budak sekolah bernikah masa tengah sekolah. Seingat saya dulu, ada perempuan yang tingkatan 5 separuh jalan, lepas tu berhenti sebab bernikah. Itu berhenti sekolah saya tak heran, tapi kalau teruskan bersekolah, rasa macam heran juga.

Ada satu kes, pelajar tingkatan 5, usia 17 tahun bernikah dengan lelaki 20-an. Jadi, masa cuti sekolah 2 minggu ni, pelajar ni ambil kesempatan bernikah. Dan lepas naik sekolah nanti, dia akan masuk ke asrama macam biasa. Dah duduk asrama tu macam biasalah, bukan bebas-bebas boleh keluar. Nak balik kampung pun rasanya dalam 2 minggu sekali boleh balik jumpa laki dia.

Orang nak nikah, kita bukan boleh halang. Orang sekarang ni, kita nak nasihat lebih-lebih pun kita kena tengok keadaan. Pertama, kita kena sedar sapa kita yang memberi nasihat tu. Kalau setakat jiran tetangga, kena fikirkan jugalah, takut nanti jadi perang mulut. Dulu lain, sekarang lain. Kedua, tengok keadaan bila nak nasihat orang. Jangan nanti boleh dituduh, kita pulak menghalang orang nak dirikan masjid.

No comments:

Post a Comment