Untuk Sumbangan No. Akaun Bank Islam : 130-260-1004-2403

Sunday 25 December 2011

AWAS DIRI ANDA JANGAN TERKENA

Sekarang ini sudah banyak Hotel, Chalet, rumah tumpangan, rumah sewa, bilik sewa, tandas awan dan Homestay yang memasang kamera ditempat-tempat tersembunyi. Jika anda tidak prihatin tentang perkara ini, anda akan terkena. Waspadalah selalu. Terkadang dirumah sendiri pun ada anak remaja yang nakal tebuk dinding dan pintu dengan paku. Perkara ini sentiasa berlaku dalam masyarakat kita. Apa yang mereka kehendaki? Apa tujuan sebenarnya perbuatan ini dilakukan?

Contoh perkara ini berlaku di Sekolah Sultan Ismail 2 yang didedahkan oleh Tuan Haji Hanafiah Mat selaku MTD Dun Chukai. Sudah berapa ramai pelajar yang menjadi mangsa? Perkara ini semakin serius apabila harga telephone bimbit yang berkamera internet hanya boleh dibeli sekitar RM200 sahaja. 

Begitu juga kepakaran remaja sekarang tentang telephone memang boleh dipuji hebat dan cepat menerima ilmunya. Siapakah yang harus memikul pemasalahan demi pemasalahan yang timbul hari ini? Ada sesetengah negara mengharamkan penggunaa telephone berkamera. 

Bukan kita menolak kemajuan, tetapi biarlah kemajuan itu memberi makna kepada kita sebagai pengganut agama Islam. Terkadang amat penting juga kamera berbagai fungsi ini. Tetapi manusia selalu tidak puas dengan suatu perkara. Itulah lumrah manusia. Sehingga benda yang baik akan menjadi rosak disebabkan manusia yang rakus dan berhawa nafsu syaitan.

No comments:

Post a Comment