Untuk Sumbangan No. Akaun Bank Islam : 130-260-1004-2403

Monday 20 June 2011

Jurutera Nuklear - LYNAS

KUANTAN, 20 Jun - Jurutera Nuklear, Encik Ahmad Bongsu Hamid Tuah (foto)
mengesahkan bahawa memang ada kepincangan nyata yang cuba disembunyikan oleh kerajaan terhadap projek kilang memproses rare aerth, Lynas Corporation di Gebeng sekarang ini. 

"Banyak perkara teknikal yang tidak diperjelaskan secara terperinci kepada rakyat. Malah, rakyat terus dikelirukan dengan berbagai kenyataan yang tidak berasas oleh pihak terbabit selama ini. 

Saya tetap tegaskan bahawa projek Lynas ini memang berbahaya dan wajar dihentikan segera jika kerajaan prihatin dengan risiko dan ketakutan yang menghantui rakyat", kata beliau semasa menyampaikan ceramah bertajuk "Bahaya Bahan Radioaktif Dari Kilang Lynas Di Gebeng" dalam Majlis Penerangan Bahaya Lynas di Pusat Tarbiyah Islam Kg.Peramu (PUTIP) dekat sini semalam. 

Program anjuran Lajnah HEP, Alam Sekitar dan NGO PAS Kawasan Parlimen Kuantan itu telah dirasmikan ioleh Ustaz Rosli Abdul Jabar (YDP PAS Kuantan). 

Turut menyampaikan ceramah pada program itu ialah En.Najib Husin, seorang Peguam yang turut terlibat dengan NGO Save Malaysia dalam menyatakan bantahan isu Lynas selama ini. Beliau menyampaikan ceramah yang bertajuk "Isu-Isu Sosio-Legal Berkaitan Pembinaan Kilang Lynas Di Gebeng". 

Program dipengerusikan oleh Tn.Hj Syed Mohd Anis Sy Husin dan moderator majlis pula ialah Tn.Hj Ismail Abu Bakar (Save Malaysia). 

Menurut Ustaz Rosli, objektif program tersebut ialah untuk memberi penerangan tentang bahaya Lynas kepada masyarakat setempat tertutamanya tentang hak-hak mereka sebagai rakyat dan juga hal-hal berkaitan undang-undang. 

Turut hadir pada majlis itu ialah Pengerusi Save Malaysia iaitu Tan Bun Teet dan jawatankuasa mereka. Program diakhiri dengan sessi dialog sekitar jam 1.20 petang itu.

No comments:

Post a Comment