Untuk Sumbangan No. Akaun Bank Islam : 130-260-1004-2403

Wednesday 28 September 2011

BANDAR KUALA TERENGGANU DILANDA ANGIN KENCANG

27hb. Sept. 2011 Bandar Kuala Terengganu hampir menjadi bualan orang ramai sekiranya angin yang bertiup kencang dalam tempuh 30 minit lagi yang boleh meranapkan rumah dan pokok akan tumbang dengan banyaknya. Kejadian angin kencang ini di jangka akan berakhir pada hari sabtu ini.


KUALA TERENGGANU - Bencana ribut sekali lagi membadai bandaraya Kuala Terengganu kira-kira jam 9 malam Selasa 27 September.

Dilaporkan, kejadian yang berlaku selama 30 minit berserta guruh dan petir telah mengakibatkan pokok-pokok terbalik, berpuluh-puluh rumah, kedai dan sekurang-kurangnya 10 kenderaan rosak.

Dataran Syahbandar adalah yang paling teruk dilanda daripada 25 kawasan yang telah di rahmat ribut, kata Majlis Bandaraya Kuala Terengganu Penolong Pengarah Razali Mohd.

Kawasan-kawasan lain termasuk Jalan Para pegawai, Jalan Sultan Omar, Jalan Batas Baru, Jalan Sultan Zainal Abidin, Jalan Sultan Sulaiman, Jalan Sultan Mahmud, Jalan Masjid Abidin, Batu Burok, Kuala Nerus, dan Nisan Empat.

"Feri penumpang berhampiran Pasar Payang, pasu bunga dan kanopi kedai di Dataran Shahbandar rosak teruk manakala bumbung pasaran juga terpesona," Razali kepada Bernama di sini hari ini.

Sementara itu, menurut Pengerusi Majlis Tindakan DUN (MTD) Seberang Takir, Ustaz Zakaria Dagang, kawasan Seberang Takir antara lokasi yang terjejas akibat bencara alam itu.

Katanya, sekurang-kurangnya dua orang mangsa cedera dan seorang lagi masih dirawat di hospital

"lebih 30 buah rumah terlibat dalam bencana ribut itu, beberapa buah rumah rosak teruk kerana ditimpa pokok dan bumbung terangkat diterbangkan angin kencang,.

"dua cedera, seorang masih di(rawat) di wad (hospital),"ujarnya ketika dihubungi Buletinonline.

Beliau yang juga Penolong Setiausaha PAS Terengganu berkata pihak MTD telah mengambil langkah menziarahi mangsa-mangsa terbabit dan menghulurkan bantuan segera.

Menurutnya, ribut kelmarin adalah yang paling kuat sejak 10 tahun yang lalu.

"Pernah berlaku (dahulu ribut yang kuat) melibatkan (kerosakkan) banyak rumah kira-kira 10 tahun lalu, (kejaidan ribut) yang kecil-kecil sudah banyak kali (berlaku),"jelasnya.

Kejadian yang sama berlaku pada 18 Jun 2011 yang lalu yang mengakibatkan beberapa kawasan terutamanya kawasan Batu Burok rosak teruk

Selain itu ia turut meranapkan hampir 150 buah rumah di 13 buah kampung dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Teluk Pasu, Manir.


No comments:

Post a Comment