Untuk Sumbangan No. Akaun Bank Islam : 130-260-1004-2403

Tuesday 13 November 2012

STADIUM RUNTUH TAK TERBAIKI...KERUNTUHAN AKHLAK BAGAIMANA?

"Bercakap tentang stadium runtuh baik bercakap dengan lembu daripada bercakap dengan kerajaan negeri. Lembu, kalau tak jawab pun, padanlah dengan sifat haiwan itu. Orang pun ada umpamakan sebagai otak lembu. Bercakap dengan kerajaan negeri, dah masuk empat tahun, begitulah rupa paras stadium runtuh sekarang.

Tak masuk akal langsung. Lembu yang dikatakan dungu pun tak dapat fikir macam mana sebuah kerajaan TOP IT tak mampu nak pulihkan maruah stadium yang bernama sultan itu. Menggeleng kepala, lembu. Kata orang Terengganu, dok rok cetong. Kerajaan dok rok cetong itukah yang nak dikekalkan oleh rakyat?

Kita tak mahu lagi bercakap tentang siapa yang bertanggungjawab membaiki kerosakan stadium itu sama kerajaan negeri atau pemaju. Kita tanya tentang tanggungjawab dan kapasiti sebuah kerajaan yang ada akauntabiliti. Apakah kalau stadium runtuh itu berlaku di Brunei atau Singapura, maka sampai ke hari ini stadium itu dibiarkan sebegitu rupa?

Rumit sangatkah hinggakan beratus juta wang rakyat dibazirkan begitu?
Aku melihat secara sinis komitmen dan akauntabiliti kerajaan negeri yang siang malam berkempen untuk memujuk rakyat agar terus mengekalkan kuasanya. Kalaulah stadium runtuh pun tak mampu diselesaikan apakah jaminan kerajaan negeri berkemampuan untuk menyelesaikan  keruntuhan akhlak rakyat? Pernahkah pemimpin kerajaan negeri bercakap tentang keruntuhan akhlak rakyat secara seius? Bak akhlak, mereka bersikap macam lembu kenyang tadi. Dalam mulut mengunyah rumput, usus rancak memproses najis.

Mereka bergegar bercakap tentang ICT, kemampuan TOP IT, bercakap tentang minda kelas pertama. Bab rakyat nak lingkup kerana dadah, bebas bergaul jantan betina berkepit atas motor macam belangkas, tak sembahyang, botol arak bertimbun di kampung Melayu, persundalan hingga buang bayi dan bab remaja bunuh diri kerana gagal cinta.........semuanya dianggap remeh, kes terpencil dan masalah peribadi.

Sebagai kakitangan kerajaan negeri, aku banyak kali juga terdedah dengan majlis dan program yang dianjurkan oleh jabatan. Sebagai kakitangan kerajaan kita akurlah. Lagipun tangan akulah yang angkat kerajaan ini pada tahun 2008 dulu. Tetapi lama-kelamaan mari juga terfikir dalam hati ini, inikah standard sebuah kerajaan negeri. Mampukah sebuah kerajaan yang gagal  menyelesaikan masalah stadium runtuh, diberikan amanah untuk menyelesaikan masalah keruntuhan akhlak hidup rakyat? Akan terbinakah nanti sebuah masyarakat yang tinggi kualiti akalnya tapi kohong (busuk) budinya? Sedangkan budi dan akhlak itulah nanti menjadi penentu syurga neraka di akhirat kelak.

Rakyat yang celik akan menggunakan akal untuk menilai dan memilih. Manakala rakyat yang tidur akan merapu dalam mimpi. Inilah analogi yang agak sesuai untuk membezakan antara intelek kaca dan intelek permata. Pada PRU12 dulu, intelek aku adalah intelek kaca. Setiap hari melintasi stadium runtuh telah membuka mindaku. Kalau pada 2008 tangan ini pernah menaikkan kerajaan ini, insya-Allah tangan yang sama tidak sabar-sabar untuk membuat pembetulan atas kesilapan diri.

"


- oleh AntiKarat.

No comments:

Post a Comment