Untuk Sumbangan No. Akaun Bank Islam : 130-260-1004-2403

Friday 8 March 2013

BEZA ANTARA PENGAJAR DENGAN PENDAKWAH

PENDAKWAH ATAU PENGAJAR
(sumber : asqalani.blogspot.com)

Secara umumnya, tugas sebagai pendakwah mahupun sebagai pengajar adalah seiring. Mengajar dalam masa sama ianya juga dinamakan sebahagian daripada urusan dakwah. Begitu juga kerja sebagai pendakwah turut sama mengembeling usaha sebagai seorang muallim. Itu pandangan secara umum. Tapi, secara khususnya apabila kita meletakkan diri kita diantara kedua 'title' tersebut, maka akan terdapat sedikit perbezaan yang mungkin kita tidak sedari. Walaubagaimanapun ini hanyalah sekadar hujah akal yang amat lemah. Dan ianya disandarkan hanya kepada pengalaman. Walaubagaimanapun ianya bolehlah dikongsi bersama sebagai satu percambahan dan perkongsian ilmu.

Antara perbezaan pengajar dan pendakwah adalah :

1 ) Pengajar selalunya dijemput oleh anak murid. Manakala pendakwah selalunya menjemput anak murid.

2 ) Pengajar selalunya diberi 'angpau' selepas majlis ilmu yang disampaikan. Manakala pendakwah selalunya ia yang mengeluarkan duit untuk menyampaikan ilmunya.

3 ) Pengajar selalunya dihormati, dicium tangannya dan dipuji-puji. Manakala pendakwah selalunya dibenci, dicemuh, malah kadang-kadang dilemparkan dengan pelbagai tuduhan.

4 ) Pengajar selalunya dicari oleh mad'u. Manakala pendakwah selalunya ia sendiri yang mencari mad'unya.

5 ) Pengajar sekiranya ia mengajar 2, 3, 4 ilmu kepada orang ramai, maka secara tidak langsung ia mempunyai 40, 50 ilmu. Manakala pendakwah, sekiranya ia ada 10 ilmu, maka sepuluh lah yang diajarkannya. ( kenyataan ini bukanlah bermaksud pengajar sering menyembunyikan ilmunya dan ini juga merupakan amaran kepada pendakwah supaya jika ilmunya hanya 10, 20, maka janganlah diajar sehingga 50, 60 ilmu. Takut terjebak dalam golongan yang mendustakan agama )

6 ) Pengajar selalunya dihidangkan makanan terutamanya selepas mengajar di masjid-masjid mahupun di forum-forum. Manakala seorang pendakwah kadang-kadang ia sendiri yang menjamu hidangan kepada mad'unya. Lapar dan dahaga menjadi jadual hidupnya.

7 ) Pengajar kena ambil tauliah kat Jabatan agama. Manakala pendakwah perlu mengambil tauliah dari hati-hati yang sudi mendengar.

Itu sebahagian dari perkongsian bersama. Mungkin ada yang bersetuju dan tidak bersetuju. Itu adalah sebahagian dari kematangan dalam perbezaan pendapat. Kesimpulannya, jadilah seorang pendakwah walaupun anda memegang title sebagai pengajar, muallim, ustaz, ulama', tok guru dll. Kerana bukan semua pengajar mampu menjadi pendakwah. Dan jadilah pengajar yang alim dan berilmu sekiranya anda ingin turun ke padang sebagai panglima dakwah. Ini kerana jalan dakwah bertunjangkan ilmu. Dek kerana ilmu jugalah, Nabi SAW menghantar Muaz Bin Jabal ke Yaman untuk menyampaikan dakwah.

Ingat....

Ada banyak perbezaan diantara mengajar Sunnah dan mengajak orang mengamalkan Sunnah. Mengajar orang cara solat dengan betul dan mengajak orang untuk solat dengan betul. Mengajar orang fadhilat solat berjemaah dengan mengajak orang untuk solat berjemaah. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment