Untuk Sumbangan No. Akaun Bank Islam : 130-260-1004-2403

Sunday 24 February 2013

APA ERTI PENGORBANAN?

Ada guru yang buat kelas tambahan untuk murid. Ada guru yang sanggup setiap petang ke sekolah untuk latih murid-murid dalam sukan. Ada guru yang guna duit sendiri untuk urusan sekolah dan murid-murid. Ada guru balik lewat dan ada yang datang pada waktu malam demi kejayaan murid-murid dan memartabatkan nama sekolah. Ini semua adalah pengorbanan.

Pelbagai pengorbanan dilakukan oleh para guru baik menerusi wang, masa dan tenaga. Semua ini adalah nilai-nilai yang besar di sisi Allah. Ini yang perlu kita yakini. Apabila dinilai oleh Allah, sudah pasti ada balasan pahala. Dosa dan pahala adalah perkara yang sentiasa tercatat dalam kehidupan. Di dunia kita dapat balasan material berbentuk gaji manakala di sisi Allah kita dapat pahala yang amat diperlukan untuk menampung segala kekurangan dan kesilapan kita.

Apabila kita menyedari hal ini, lahirlah keikhlasan dan kepuasan dalam bekerja. Kita tidak akan mudah merungut, rasa kecewa apatah lagi stres. Inilah antara apa yang terkandung dalam ucapan murni setiap murid iaitu, TERIMA KASIH, CIKGU.

No comments:

Post a Comment